Опубліковувач

Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych (z wyłączeniem osób przed ukończeniem 30 roku życia) zamieszkałych na terenie powiatu lęborskiego (IV)

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Oś priorytetowa 5 „Zatrudnienie", Działanie 5.1 „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych  – projekty
Powiatowych Urzędów Pracy", Poddziałanie 5.1.2 „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych"
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 - 2020
 

znak Funduszy Europejskich, barwy RP, znak Województwa Pomorskiego i znak UE

Celem projektu było zwiększenie zatrudnienia 341 osób bezrobotnych (210K,131M) pozostających bez pracy zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lęborku jako osoby bezrobotne (z wyłączeniem osób przed ukończeniem 30 roku życia), należące do poniższych grup:
  • osoby w wieku 50 lat i więcej,
  • kobiety,
  • osoby z niepełnosprawnościami,
  • osoby długotrwale bezrobotne,
  • osoby nienależące do grup wskazanych powyżej (bezrobotni mężczyźni w wieku 30-49 lat), przy czym ich udział nie przekracza 20% ogólnej liczby osób objętych wsparciem,
  • imigranci (w tym polskiego pochodzenia),
  • reemigranci.
Ponadto w ramach projektu wsparcie otrzymało 357 osób /128K,229M/ tj. przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe oraz pracownicy podmiotów, na których wynagrodzenia przekazane zostało dofinansowanie oraz osoby fizyczne które otrzymały dofinansowanie do prowadzenia działalności gospodarczej dotknięte skutkami epidemii COVID-19.

Okres realizacji:
 
1 styczeń 2019r. – 31 grudzień 2022r.
 
Wartość projektu:
 
Kwota dofinansowania na lata 2019 - 2022: 6 020 502,58 zł, w tym:
w 2019 roku – 1 101 717,80 zł, w 2020 roku –  2 717 788,72 zł
w 2021 roku - 1 033 042,66 zł, w 2022 roku - 1 167 953,40 zł
 
Wkład Europejskiego Funduszu Społecznego: 5 117 427,17 zł, w tym:
w 2019 roku – 936 460,10 zł, w 2020 roku –  2 310 120,42 zł
w 2021 roku - 836 606,39 zł, w 2022 roku - 992 760,39 zł.
 
Działania realizowane w projekcie:
  • staże dla 140 osób /127K,13M/, w tym 1K powróciła do projektu
  • szkolenia indywidualne dla 37 osób /20K,17M/, w tym 1K powrociła do projektu,
  • szkoenie grupowe dla 5 mężczyzn,
  • jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarzcej (dotacje) dla 96 osób /42K,54M/,
  • refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych osób bezrobotnych dla 57 osób /19K,38M/, w tym 2 osoby /1K, 1M/ powrócili do projektu oraz 9 mężczyzn zostało skierowanych na dopełnienie stanowiska pracy,
  • prace interwencyjne dla 10 osób /5K,5M/,
  • instrumenty dofinansowania dla 357 osób /127K,230M/,
  • zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania stażu lub szkolenia,
  • refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7,
  • usługi pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego.
 
W ramach projektu dla każdego z uczestników przedstawienie konkretnej oferty aktywizacji zawodowej poprzedziła analiza umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych danego uczestnika. Na tej podstawie PUP realizował odpowiednio dobrane usługi i instrumenty rynku pracy, o których mowa w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
 
Rekrutacja na poszczególne formy wsparcia (stan na 17.01.2023r.):
- staże - rekrutacja zakończona,
- szkolenia indywidualne - rektutacja zakończona,
- jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje) - rektutacja zakończona,
- refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych - rekrutacja zakończona,
- prace interwencyjne - rekrutacja zakończona.

Rekrutacja na szkolenie grupowe pn. "Kierowca transportu drogowego" prowadzona była w terminie 10.02.2022r. - 31.03.2022r. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące udziału w projekcie dostępne są u doradców klienta oraz specjalistów ds. aktywizacji:
  • pok. 1, tel. 59 8667 146 (e-mail: doradca2@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 2 tel. 59 8667 143 (e-mail: posrednik3@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 207, tel. 59 8667 148, 149 (e-mail: doradca@lebork.praca.gov.pl lub doradca1@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 208, tel. 59 8667 151, 152 (e-mail: szkolenia@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 103, tel. 59 8667 127, 128 - jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej
    (e-mail: projekty2@lebork.praca.gov.pl)
 
oraz w Biurze projektów – pok. 105, tel. 59 8667 129, 131 (e-mail: biuroprojektow@lebork.praca.gov.pl)
 
Na dzień 31 grudnia 2022r. w ramach projektu pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych (z wyłączeniem osób przed ukończeniem 30 roku życia) zamieszkałych na terenie powiatu lęborskiego (IV)" zaktywizowano 334 osoby bezrobotne, w tym 209 kobiet w ramach:
 
Zadania 1. Szkolenia
Szkoloenia indywidualne, w tym:
  • Poradnictwo zawodowe 34* osoby, w tym 19 kobiet, (w tym 1 kobieta powróciła do projektu),
  • Szkolenie – 34* osoby, w tym 19 kobiet, (w tym 1 kobieta powróciła do projektu),
  • Zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia – 7 osób, w tym 3 kobiety,
  • Refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 – 2 kobiety.
* w ramach tego zadania zaplanowano, że ze szkolenia indywidualnego skorzysta 37 osób /20K,17M/. Ze wsparcia w 2020r. nie skorzystały 3 osoby /1K,2M/. Wpływ na nieosiągnięcie zaplanowanego wskaźnika miał m.in. ogłoszony w 2020 roku stan epidemii COVID-19 w całym kraju. W związku z tym zostały ograniczone działania związane z rekrutacją i realizacja projektu. W wyniku niepewnej sytuacji na rynku pracy, wprowadzenia lockdownu osoby bezrobotne wykazywały mniejsze zainteresowanie szkoleniami.

Szkolenie grupowe pn. "Kierowca transportu drogowego" , w tym:
  • Poradnictwo zawodowe - 5 mężczyzn,
  • Szkolenie  - 5 mężczyzn,
 
Zadania 2. Staże, w tym:
  • Pośrednictwo pracy – 140 osób, w tym 127 kobiet, (w tym 1 K powróciła do projektu),
  • Poradnictwo zawodowe – 140 osób, w tym 127 kobiet, (w tym 1 K powróciła do projektu),
  • Staż –140 osób, w tym 127 kobiet, (w tym 1 kobieta powróciła do projektu),
  • Zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania stażu – 23 osoby, w tym 21 kobiet,
  • Refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 – 16 kobiet.
 
Zadania 3. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, w tym:
  • Pośrednictwo pracy – 55** osób, w tym 19 kobiet  (w tym 2 osoby /1K,1M/ powróciły do projektu),
  • Poradnictwo zawodowe – 55** osób, w tym 19 kobiet,  (w tym 2 osoby /1K,1M/ powróciły do projektu),
  • Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanego bezrobotnego – 46* osób, w tym 19 kobiet, (2 osoby /1K,1M/ powróciły do projektu).
* w ramach tego zadania zaplanowano, że w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy zostanie utworzonych 48 miejsc pracy dla 48 osób /19K,29M/. Wpływ na nieosiągnięcie zaplanowanego wskaźnika miał m.in. ogłoszony w 2020 roku stan epidemii COVID-19 w całym kraju. W związku z tym zostały ograniczone działania związane
z rekrutacją i realizacją projektu. W wyniku niepewnej sytuacji na rynku pracy, wprowadzenia lockdownu pracodawcy wykazywali mniejsze zainteresowanie utworzeniem stanowiska pracy w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy. W całym okresie realizacji projektu nie zostały utworzone 2 stanowiska pracy dla 2 mężczyzn w tym: w 2020r. dla 1 mężczyzny oraz w 2022r. również dla 1 mężczyzny.
** w liczbie 55 osób, w tym 19 kobiet jest dodanych 9 mężczyzn, którzy zostali zrekrutowani do projektu na dopełnienie stanowiska pracy utworzonego w ramach otrzymanej refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy za osoby, które rozwiązały stosunek pracy.


Zadania 4. Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje), w tym:
  • Poradnictwo zawodowe – 94* osoby, w tym 42 kobiety,
  • Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje) – 94* osoby, w tym 42 kobiety.
 
* w ramach tego zadania zaplanowano, że jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej otrzyma 96 osób /42K,54M/. Ze wsparcia nie skorzystało w 2020r. 2 mężczyzn. Wpływ na nieosiągnięcie zaplanowanego wskaźnika miał m.in. ogłoszony w 2020 roku stan epidemii COVID-19 w całym kraju. W związku z tym zostały ograniczone działania związane z rekrutacją i realizacją projektu. W wyniku niepewnej sytuacji na rynku pracy, wprowadzenia lockdownu osoby bezrobotne wykazywały mniejsze zainteresowanie jednorazowymi środkami na podjęcie działalności gospodarczej.


Zadania 5. Prace interwencyjne, w tym:
  • Pośrednictwo pracy – 10 osób, w tym 5 kobiet,
  • Poradnictwo zawodowe  – 10 osób, w tym 5 kobiet,
  • Prace interwencyjne  –  10 osób, w tym 5 kobiet.
 
Zadania 6. Instrumenty dofinansowania w ramach tego zadania zaktywizowano 357 osób, w tym 127  kobiet, w tym:
  • 255 pracowników /86K/, którym dofinansowano część kosztów wynagrodzeń (art.15zzb),
  • 102 przedsiębiorców niezatrudniających pracowników /41 K/, którym dofinansowano część kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (art. 15 zzc).

Promocja
Powiatowy Urząd Pracy w Lęborku prowadził akcję promocyjno-informacyjną o realizacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego we współpracy z partnerami lokalnego rynku pracy. Akcja promocyjno – informacyjna była skierowana zarówno do uczestników/uczestniczek projektu oraz do pracodawców tworzących miejsca stażu/pracy, instytucji szkoleniowych i innych instytucji współpracujących z urzędem. Informowanie społeczeństwa odbywało się poprzez ulotki, plakaty, druki, strony internetowe, gabloty, tablice informacyjne i spotkania informacyjne z osobami bezrobotnymi i z pracodawcami. Materiały promocyjne są opatrzone znakiem Funduszy Europejskich, znakiem Unii Europejskiej, znakiem RP, znakiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz informacją o współfinansowaniu przez UE zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 1303/2013. Promocja projektu prowadzona była m.in. dzięki zakupionym z innych projektów tablicy z logo EFS na ścianie budynku PUP oraz urządzeniu wielofunkcyjnemu (druk materiałów).

Od początku realizacji projektu udział w projekcie zakończyło 317 osób bezrobotnych, w tym 192 kobiety. Dalsze zatrudnienie lub samozatrudnienie podjęło 287 osób, w tym 171 kobiet. Wskaźnik efektywności wyniósł 90,54%.

Mimo wszelkich starań jakie PUP w Lęborku dołożył aby zrealizować zaplanowane wskaźniki nie udało się zrekrutować zaplanowanej liczby uczestników do projektu o 7 osób /1K, 6M/. W tym celu była prowadzona wzmożona kampania promocyjna zarówno wśród osób bezrobotnych jak i pracodawców polegająca na organizowaniu spotkań podczas których pracownicy przedstawiali założenia projektu i zachęcali do udziału w nim. PUP zamieszczał ogłoszenia o realizowanym projekcie zarówno na stronie internetowej i facebooku. Podczas rozmów telefonicznych z osobami bezrobotnymi i pracodawcami również przedstawiano założenia projektu i zachęcano do udziału w nim.
 

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji,
w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasadą równości szans kobiet i mężczyzn.
 
Data aktualizacji: 03.02.2023r.
 

Załączniki

aktualny Plakat RPO WP IV
aktualny Plakat RPO WP IV.pdf 429 KB
(1)Karta zgłoszenia RPO 2019
(1)Karta zgłoszenia RPO 2019.pdf 1405 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display