Опубліковувач

Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie lęborskim (IV)

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Oś priorytetowa I „Rynek pracy otwarty dla wszystkich"
Działanie 1.1 „Wsparcie osób młodych na regionalnym rynku pracy – projekty pozakonkursowe"
Poddziałanie 1.1.1 „Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego"
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 - 2020

Znaki Funduszy Europejskich, barwy RP, Unii Europejskiej

Celem projektu:
  • było zwiększenie możliwości zatrudnienia 606 młodych osób (425K,181M) w wieku 18-29 lat bez pracy, w tym osób z niepełnosprawnościami zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lęborku jako bezrobotne, spośród których co najmniej 60% stanowią osoby, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu, tzw. Młodzież NEET*
 
Okres realizacji:
  • 1 styczeń 2019r. – 31 grudzień 2022r.
 
Wartość projektu:
Kwota dofinansowania na lata 2019 - 2022:  9 562 829,17 zł, w tym:
w 2019 roku – 1 562 950,70 zł, w 2020 roku –  3 345 453,04 zł
w 2021 roku - 2 178 210,97 zł, w 2022 roku -   2 476 214,46 zł.
 
Wkład Europejskiego Funduszu Społecznego: 8 059 552,37 zł, w tym:
w 2019 roku – 1 317 254,80 zł, w 2020 roku –  2 819 547,82 zł
w 2021 roku - 1 835 796,21 zł, w 2022 roku - 2 086 953,54 zł.
 
Grupa docelowa projektu:
606 młodych osób (425K,181M) w wieku 18-29 lat bez pracy, w tym osoby z niepełnosprawnościami zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lęborku jako bezrobotne, spośród których co najmniej 60% stanowią osoby, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu, tzw. Młodzież NEET*
Co najmniej 20% uczestników projektu stanowić będą osoby znajdujące się w trudnej sytuacji na rynku pracy tj. osoby z niepełnosprawnościami i/lub osoby długotrwale bezrobotne i/lub osoby o niskich kwalifikacjach.
 
*Zgodnie z definicją osoby z kategorii NEET przyjętą w PO WER 2014 – 2020 uważa się:
Osobę młodą w wieku 15 – 29 lat, która spełnia łącznie trzy warunki: nie pracuje, nie kształci się (tj. nie uczestniczy w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym albo zaniedbuje obowiązek szkolny lub nauki – kształcenie formalne w trybie stacjonarnym jest rozumiane jako kształcenie w systemie szkolnym na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych, jak również kształcenie na poziomie wyższym w formie studiów wyższych lub doktoranckich realizowanych w trybie dziennym) ani nie szkoli (tj. nie uczestniczy w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy. Badając czy dana osoba się nie szkoli a co za tym idzie kwalifikuje się do kategorii NEET należy zweryfikować czy brała ona udział w tego typu formie aktywizacji finansowanej ze środków publicznych w okresie ostatnich 4 tygodni).

Ponadto w ramach projektu wsparcie otrzymały 363 osoby /165K,198M/ tj. przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe oraz pracownicy podmiotów, na których wynagrodzenia przekazane zostało dofinansowanie oraz osoby fizyczne które otrzymały dofinansowanie do prowadzenia działalności gospodarczej dotknięte skutkami epidemii COVID-19.


Działania realizowane w projekcie:
  • staże dla 299 osób /261K,38M/, w tym 2K powróciły do projektu
  • bony szkoleniowe dla 59 osób /33K,26M/, w tym 1K powróciła do prokektu
  • szkolenie grupowe dla 15 osób / 5K,10M/,
  • jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje) dla 128 osób /76K,52M/, w tym 1 mężczyzna powrócił do projektu,
  • bony na zasiedlenie dla 23 osób /11K,12M/,
  • refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych dla 86 osób /42K,44M/, w tym 15 osób /5K,10M/ zostało skierownychna dopełnienie stanowiska pracy utworzonego w ramch trzymanej refundacji.
  • instrumenty dofinasowania dla 363 osób / 165K,198M/
  • zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania stażu, szkolenia,
  • refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7,
  • usługi pośrednictwa pracy,
  • usługi poradnictwa zawodowego.
 
W ramach projektu dla każdego z uczestników przedstawienie konkretnej oferty aktywizacji zawodowej poprzedziła analiza umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych danego uczestnika. Na tej podstawie PUP realizował odpowiednio dobrane usługi i instrumenty rynku pracy, o których mowa w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
 
Rekrutacja
Rekrutacja uczestników do projektu prowadzona była w trybie ciągłym aż do wyczerpania wolnych miejsc w ramach poszczególnych form aktywnych. Aby zgłosić swoją chęć udziału w projekcie należy u swojego doradcy klienta w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Lęborku wypełnić Kartę zgłoszenia.
 
Rekrutacja na poszczególne formy wsparcia (stan na dzień 17.01.2023r):
- staże - rekrutacja zakończona,
- bony szkoleniowe - rekrutacja zakończona,
- jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje) - rekrutacja zakończona,
- bony na zasiedlenie - rekrutacja zakończona,
- refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych - 
rekrutacja zakończona.

Rekrutacja uczetników na niżej wymienione szkolenia grupowe prowadzona była w terminie 10-02-2022r. - 31-03-2022r. 
  • szkolenia grupowe pn.:
  • "Wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem oraz wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem",
  • "Stylista paznokci".
Rektutacja uczstników na szkolenie grupowe pn. "Spawacz" prowadzona była w terminie od 10-02-2022r. do 29-04-2022r.. 

Szczegółowe informacje dotyczące udziału w projekcie dostępne są u doradców klienta oraz specjalistów ds. aktywizacji:
  • pok. 1, tel. 59 8667 146 (e-mail: doradca2@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 2 te. 59 8667 143 (e-mail: posrednik3@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 207, tel. 59 8667 148, 149 (e-mail: doradca1@lebork.praca.gov.pl lub doradca@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 208, tel. 59 8667 151, 152 (e-mail: szkolenia@lebork.praca.gov.pl lub szkolenia2@lebork.praca.gov.pl)
  • pok. 103, tel. 59 8667 127, 128 - jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej
    (e-mail: projekty2@lebork.praca.gov.pl)
 
oraz w Biurze projektów – pok. 105, tel. 59 8667 129, 131 (e-mail: biuroprojektow@lebork.praca.gov.pl)
 
Na dzień 31 grudnia 2022 r. w ramach projektu pn. „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie lęborskim (IV)" zaktywizowano 583 osoby bezrobotne, w tym 404 kobiety w ramach:
 
Zadania 1. Staże, w tym:
  • Poradnictwo zawodowe – 299 osób, w tym 261 kobiet,
  • Pośrednictwo pracy - 299 osób, w tym 261 kobiet
  • Staż - 299 osób, w tym 261 kobiet, (w tym 2 kobiety powróciła do projektu, w tym 1K w ramach tego samego zadania)
  • Zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania stażu – 70 osób, w tym 65 kobiet,
  • Refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 – 38 kobiet.
 
Zadania 2. Bony Szkoleniowe, w tym:
  • Poradnictwo zawodowe  – 59 osób, w tym 33 kobiety,
  • Pośrednictwo pracy - 1 mężczyzna,
  • Bon szkoleniowy – 59 osób, w tym 33 kobiety, (1 kobieta powróciła do projektu).
 
Zadania 3. Bon na zasiedlenie, w tym:
  • Poradnictwo zawodowe  – 23 osoby, w tym 11 kobiet,
  • Pośrednictwo pracy – 23 osoby, w tym 11 kobiet,
  • Bon na zasiedlenie – 23 osób, w tym 11 kobiet.
 
Zadania 4. Przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje), w tym:
  • Poradnictwo zawodowe – 109* osób, w tym 59 kobiet,
  • Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (dotacje) – 109* osób, w tym 59 kobiet, (2 osoby /1K,1M/ powróciły do projektu).
 * w ramach tego zadania zaplanowano, że jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej otrzyma 128 osób /76K,52M/. Ze wsparcia nie skorzystało 19 osób /17K, 2M/ w tym: 13K w 2020r, 1M w 2021r. oraz 5 os /4K,1M/ w 2022r. Wpływ na nieosiągnięcie zaplanowanego wskaźnika miał m.in. ogłoszony w 2020 roku stan epidemii COVID-19 w całym kraju. W związku z tym zostały ograniczone działania związane z rekrutacją i realizacją projektu. W wyniku niepewnej sytuacji na rynku pracy, wprowadzenia lockdownu osoby bezrobotne wykazywały mniejsze zainteresowanie jednorazowymi środkami na podjęcie działalności gospodarczej.

Zadania 5. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, w tym:
  • Pośrednictwo pracy – 82** osoby, w tym 38 kobiet,
  • Poradnictwo zawodowe – 82** osoby, w tym 38 kobiet,
  • Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanego bezrobotnego – 67* osób, w tym 33 kobiety.
* w ramach tego zadania zaplanowano, że w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy zostanie utworzonych 71 miejsc pracy dla 71 osób /36K,35M/. Wpływ na nieosiągnięcie zaplanowanego wskaźnika miał m.in. ogłoszony w 2020 roku stan epidemii COVID-19 w całym kraju. W związku z tym zostały ograniczone działania związane
z rekrutacją i realizacją projektu. W wyniku niepewnej sytuacji na rynku pracy, wprowadzenia lockdownu pracodawcy wykazywali mniejsze zainteresowanie utworzeniem stanowiska pracy w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy. W całym okresie realizacji projektu nie zostały utworzone 4 stanowiska pracy dla 4 osób /3K,1M/ w tym: w 2020r. dla 3 kobie,t natomiast w 2022r. dla 1 mężczyzny.
**  w liczbie 82 osób, w tym 38 kobiet jest dodanych 15 osób, w tym 5 kobiet, które zostały zrekrutowane do projektu na dopełnienie stanowiska pracy utworzonego w ramach otrzymanej refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia pracy, za osoby które rozwiązały stosunek pracy. 

 
Zadania 6. Instrumenty dofinansowania w ramach tego zadania zaktywizowano 363 osoby, w tym 165 kobiet, w tym:
  • 329 pracowników /154K/, którym dofinansowano część kosztów wynagrodzeń (art.15zzb),
  • 34 przedsiębiorców niezatrudniających pracowników /11K/, którym dofinansowano część kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (art. 15 zzc). 
Zadania 7. Szkolenia, w tym:
  • Szkolenie pn. "Wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem oraz wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z osobą obsługującą"
    • Poradnictwo zwodowe - 5 mężczyzn,
    • Szkolenie - 5 mężczyzn.
  • Szkolene pn. "Spawacz"
    • Poradnictwo zawodowe - 5 mężczyzn,
    • Szkolenie - 5 mężczyzn.
  • Szkolene pn. "Stylista paznokci"
    • Poradnictwo zawodowe - 5 kobiet,
    • Szkolenie - 5 kobiet.

Promocja
Powiatowy Urząd Pracy w Lęborku prowadził akcję promocyjno-informacyjną o realizacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego we współpracy z partnerami lokalnego rynku pracy. Akcja promocyjno – informacyjna była skierowana zarówno do uczestników/uczestniczek projektu oraz do pracodawców tworzących miejsca stażu/pracy, instytucji szkoleniowych i innych instytucji współpracujących z urzędem. Informowanie społeczeństwa odbywało się poprzez ulotki, plakaty, druki, strony internetowe, gabloty, tablice informacyjne i spotkania informacyjne z osobami bezrobotnymi i z pracodawcami. Materiały promocyjne są opatrzone znakiem FE/POWER, znakiem barw RP i znakiem UE oraz informacją o współfinansowaniu przez UE zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 1303/2013. Promocja projektu prowadzona jest m.in. dzięki zakupionej z innego projektu tablicy z logo EFS na ścianie budynku PUP.

Od początku realizacji projektu udział w projekcie zakończyły 564 osoby bezrobotne,w tym 387 kobiet. Dalsze zatrudnienie lub samozatrudnienie podjęły 484 osoby, w tym 329 kobiet. Wskaźnik efektywności wyniósł 85,82%.

Mimo wszelkich starań jakie PUP w Lęborku dołożył aby zrealizować zaplanowane wskaźniki nie udało się zrekrutować zaplanowanej liczby uczestników do projektu tj. 23 osób /21K,2M/. W tym celu była prowadzona wzmożona kampania promocyjna zarówno wśród osób bezrobotnych jak i pracodawców polegająca na organizowaniu spotkań podczas których pracownicy PUP przedstawiali założenia projektu i zachęcali do udziału w nim. PUP zamieszczał ogłoszenia o realizowanym projekcie zarówno na stronie internetowej i facebooku. Podczas rozmów telefonicznych z osobami bezrobotnymi i pracodawcami również przedstawiano założenia projektu i zachęcano do udziału w nim.
 
 
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji,
w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasadą równości szans kobiet i mężczyzn.

Data aktualizacji: 03.02.2023r. r.
 

Załączniki

Karta zgłoszenia POWER IV
Karta zgłoszenia POWER IV.pdf 1132 KB
aktualny Plakat POWER IV
aktualny Plakat POWER IV.pdf 262 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display